Als wij het met vrienden en familie hebben over bikepacken, krijgen we vaak veel vragen (en vragende blikken te zien. Bikepacken is nog niet zo ingeburgerd als bijvoorbeeld fietsvakanties. Eerder schreven we al een uitgebreide uitleg over Wat is bikepacking / bikepacken. Hieronder kun je de vragen en antwoorden lezen op de vragen die wij altijd krijgen als het over onze hobby gaat. Heb je zelf een vraag (met of zonder antwoord), laat het gerust weten in de comments of via ons contactformulier!

Gebruik je een speciale fiets voor het bikepacken wat wat is een bikepacking fiets?

Qua framehoeken en lengtes is er geen merkbaar verschil buiten de gebruikelijke variatie tussen een bikepackingfiets en een gewone racefiets, cyclocrossfiets of MTB. Dit zou niet zo verrassend moeten zijn, omdat de geometrie / opstelling van deze fietsen al isontwikkeld tot het punt waarop ze uiterst goed omgaan met elk van hun beoogde toepassingen. Het zou echt niet logisch zijn als een fabrikant daarmee zou rotzooien.

Veel bikepacking-fietsen gebruiken een iets hoger frame om de maximale framebag-capaciteit te krijgen. Dit wordt bereikt door een langere balhoofdbuis en een meer horizontale bovenbuis te gebruiken

Een frame dat is ontworpen voor ‘bikepacking’ of ‘adventure’ heeft waarschijnlijk 3x bidon / waterflesbevestigingen voor extra opslag – soms zelfs vier of vijf. De typische locaties omvatten twee in het frame en één onder de onderbuis. Soms knijpen fabrikanten een extra in het frame als de onderbuis lang genoeg is en een andere boven de bovenbuis bij de stengel.

Moet je speciaal een bikepacking fiets kopen om te gaan bikepacken?

Nee. Dat is het mooie van speciale bikepacking tassen. Deze kun je ook gewoon vastmaken aan je racefiets, mountainbike, cyclocrossfiets of hybride fiets. Natuurlijk is het wel per fiets verschillend op welk terrein je wilt gaan bikepacken. Je hebt geen speciale framegeometrie of onderdelen nodig, maar als je een fanatieke bikepacker wilt worden, is het wel leuk om een speciale fiets te hebben die hier speciaal voor gemaakt is. Tot die tijd voldoen veel soorten fietsen prima!

Wat voor kleding draag je?

Dit is sterk afhankelijk van het type terrein waar je op gaat fietsen. Probeer ten minste één set extra kleding in te pakken. Lichtgewicht, isolerende items zoals met dons gevulde jassen en broeken zouden prioriteit moeten hebben, en dan kunt u t-shirts, ondergoed, broeken en fleeces toevoegen om het je zo comfortabel mogelijk te maken.

Hoe train je voor een bikepacking tocht?

Plan goed de rit vooruit, zodat je weet op wat voor terrein (en hoe lang) je gaat fietsen. Zo kun je de training hier op aanpassen. Het beste kun je gewoon veel gaan fietsen en geleidelijk steeds meer het gewicht toevoegen waarmee je ook van start gaat tijdens het bikepacken. Zo raak je langzaamaan vertrouwd met fietsen met meer gewicht op de fiets, zoals waterbidons.

Hoeveel water moet je drinken?

Dit is afhankelijk van het weer en klimaat. Is het midden in de zomer en ga je overdag fietsen, dan drink je natuurlijk veel meer. Gemiddeld drink je op een normale dag bij normale temperatuur tussen de 3 en 6 liter per dag. Op zonnige dagen drink je meer dan zes liter. Dit is wel per persoon verschillend.